mls's blog

woensdag 10 oktober 2007

Woensdagochtend (of over een lopende neus)

Mijn neus loopt. (Mijn leus noopt.) Over mijn organistische wedervaren krabt de digitale pennenveer zozeer zelden dat (...). Nu ja vul maar in. Het is woensdagochtend. Denk niet dat het niet van alledag is. Dat is het. Het moet gezegd.

Het moet gezegd: vreemd is het wel. Zo-even had ik er nog zo'n kriebel aan, dat ik er iebelig van werd. Kriebel en krabbel, zij zijn geen vreemden van elkaar. Daarom liet ik het kriebelende aan het krabbelde, of nee, misschien was het eerder omgekeerd. Daarbij - dat moet gezegd - wiebelde ik wat met mijn tenen (dit alles horend bij elkaar).

Ik moet even hebben zitten mijmeren. Ik rook de ampere flarden van de deodorant van vanochtend. Een beetje op een homeopatische manier - dat moet gezegd - maar het geurde het heus. Mijn neus. Ik heb even moeten zitten mijmeren.

Daarna werd alles anders. Aanvankelijk sloeg ik er geen acht op toen ik de zachte zitting van de stoel gewaar werd. Ook de sensatie van laminaat verbaasde mijn grijze morgenmassa maar magertjes. Toen ik het zoemen rook van de koelkast, begon er in de verte voor het eerst wat te rommelen. En toen ik daarna het ritselen van de opengaande deur zich olfactorisch aan mij opdrong en ik die geur associeerde met ruisend riet bij Grou, ik meen twee jaren geleden, kreeg dat flauwe vermoeden een gestaag wat frissere gestalte. Oude vlagen scherpte, zo u wilt. Pas toen ik onderaan de trap een hevig niesen hoorde, sprong ik op, viel om, hervond ontzet mijn evenwicht.

Ik rende het geluid achterna. De dorpel over de trap af de gang op de deur uit de straat op de hoek om de brug over om dan de gracht af en een steeg in en een poort door en daar, dichte deuren op een wel onderhouden rechthoekige binnenplaats. Hier aangekomen, rook ik niets meer. Niets. Alsof het licht uit was. En ik had koude tenen. En ik wist niet wat te doen. En ik meende ergens een droevig sniffen te horen, dat meer klonk als een vage echo. Of als een herinnering. En de lucht was overwegend grijs, sommige vlakken grauwer dan andere. Op de keitjes lag populierenblad. Ik zag geen boom, dat bevreemdde mij een beetje. Aan de voet van van de monumentale gevel aan de noordzijde had zich voorzichtig wat mos afgezet.

Ik moest mij hebben vergist. Ik was hem kwijt. Mijn neus. Ik had hem zo graag opgehaald en hem daarna aan mijn wangen gehouden, zoals je een klein vogeltje aan je wangen houdt dat je zojuist uit de schoorsteen kon hebben bevrijd - een meest onwerkelijke plek, maar onwerkelijk is slechts dat wat buiten routine valt - of uit de gekromde klauwen van een buurtkat.

Eerste druppels vormden spatjes op mijn handen. Nog niet koud, nog helemaal niet koud nog. De herfst had de voortjagende luchten nog nauwelijks winterklaar gemaakt. Ik stond daar maar. Hoe lang weet ik niet. Ergens moet ik naar huis zijn teruggebracht. Door wie weet ik niet. Bovendien, hoe zou ik dit, vandaag, op woensdagochtend en met tintelende tenen, anders hebben kunnen schrijven?

3 Comments:

At 4:44 a.m., augustus 29, 2016, Blogger Unknown said...

prada handbags, nike outlet, chanel handbags, tory burch outlet, louboutin pas cher, ugg boots, replica watches, michael kors, longchamp pas cher, kate spade outlet, louboutin outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ralph lauren pas cher, oakley sunglasses, oakley sunglasses, uggs on sale, nike air max, longchamp, nike air max, air max, louis vuitton, ugg boots, gucci outlet, air jordan pas cher, tiffany jewelry, oakley sunglasses, jordan shoes, longchamp outlet, louis vuitton outlet, tiffany and co, prada outlet, christian louboutin outlet, louboutin, sac longchamp, ray ban sunglasses, louis vuitton, polo ralph lauren outlet, burberry, oakley sunglasses, cheap oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, nike free, nike free, louboutin shoes, replica watches, ray ban sunglasses, nike roshe run, longchamp outlet, ray ban sunglasses

 
At 4:45 a.m., augustus 29, 2016, Blogger Unknown said...

nike air max, timberland, north face, hollister pas cher, michael kors outlet, air force, replica handbags, lacoste pas cher, michael kors, nike roshe, michael kors outlet, hogan, ralph lauren uk, new balance pas cher, true religion jeans, michael kors outlet, coach outlet, michael kors, nike air max, nike air max, ray ban uk, vanessa bruno, north face, mulberry, burberry, ugg boots, ugg boots, true religion jeans, vans pas cher, nike free run uk, ray ban pas cher, converse pas cher, sac guess, abercrombie and fitch, burberry outlet online, hermes, tn pas cher, coach purses, michael kors, coach outlet, nike blazer, lululemon, michael kors outlet, true religion jeans, michael kors, true religion outlet, hollister, oakley pas cher, michael kors outlet, kate spade handbags

 
At 4:48 a.m., augustus 29, 2016, Blogger Unknown said...

canada goose uk, canada goose outlet, swarovski crystal, toms shoes, moncler, pandora charms, ugg boots uk, coach outlet, moncler, swarovski, sac louis vuitton pas cher, moncler, moncler, montre pas cher, moncler outlet, bottes ugg, canada goose, canada goose, karen millen, marc jacobs, pandora jewelry, canada goose, supra shoes, ugg,ugg australia,ugg italia, doudoune canada goose, thomas sabo, moncler, moncler, canada goose outlet, louis vuitton, juicy couture outlet, ugg pas cher, ugg,uggs,uggs canada, pandora jewelry, pandora charms, moncler, hollister, wedding dresses, juicy couture outlet, louis vuitton, louis vuitton, links of london, replica watches, canada goose, louis vuitton

 

Een reactie posten

<< Home